DA Model Naturalnego Planowania

Model Naturalnego Planowania z GTD® – jak wprowadzić zmiany?

Najprościej potrzebne zmiany opisuje Model Naturalnego Planowania zawarty w metodzie Getting Things Done®.

  1. Ustal
    • Wizję – wyobraź sobie idealny efekt końcowy zmian; jak będziecie myśleć, czuć, co robić.
    • Wartości – czym będzie się kierować, co będzie dla Was najważniejsze. Odpuść sobie ładne hasła na ścianę czy stronę internetową – klienci i pracownicy szybko powiedzą „sprawdzam”. Co naprawdę będzie dla was ważne, na czym ma się opierać wasza indywidualna tożsamość jako społeczności?
    • Zasady – określ, co jest nieprzekraczalne. Co wolno, a czego nie wolno, jakie macie podejście do poszczególnych procesów, w jaki sposób je realizujecie, w jakim stylu, co jest mniej a co bardziej ważne. Upewnij się, że Zasady wynikają z Wartości.
  2. Zrób burzę mózgów, w której będziecie generować pomysły, jak zrealizować tę Wizję. Nie oceniaj, nie odrzucaj, idź na ilość a nie jakość i spisuj wszystko.
  3. Gdy już nie masz więcej pomysłów, dopiero wtedy zabierz się za ich ocenę i porządkowanie
    • Najlepsze i dające największy (lub najszybszy) efekt wpiszcie na listę rezultatów do osiągnięcia, nad którymi będziecie na bieżąco pracować (w GTD jest to lista Projektów).
    • Dobre pomysły, na które nie jesteście teraz gotowi, odłóżcie do rewizji i realizacji później (w GTD lista Kiedyś / Może).
    • Pomysły, które nie wpisują się w Wizję, Wartości i Zasady, wyrzuć by nie zasłaniały Wam widoku.
  4. Ustal do każdego projektu, kto jest za niego odpowiedzialny i ma uprawnienia do podejmowania decyzji oraz zobowiązuje się do monitorowania postępów. Do każdego projektu wyznacz jedno Najbliższe Działanie.
  5. Działajcie
    • Po prostu wprowadzajcie plan w życie.
    • Na pewno czegoś nie przewidzicie lub coś się zmieni. Korygujcie plan, upewniając się, że zmiana kursu wpisuje się w Zasady i Wartości.
    • Powtarzajcie, aż dotrzecie do celu…
    • …i na horyzoncie pojawi się nowy cel.

Brzmi prosto? Może nawet banalnie? A może już czujesz, że w praktyce wcale nie będzie tak łatwo? Że już macie dość zobowiązań i nowe fizycznie nie zmieszczą się w dobie?

Zmiana kultury pracy to proces, a nie rewolucja

Wyzwanie polega na tym, że często popadamy w skrajności. Chcemy wszystko na raz albo nic – i to najlepiej natychmiast. A rozwój to proces, upraszczanie to proces, zmiana to proces. Nigdy nie będzie idealnie, a na pewno nie od razu. Stres i problemy będą się zawsze pojawiać, ALE wiele niepotrzebnych trudności da się zdjąć ludziom z barków.

Jakich? Tych wynikających z sytuacji, w których ktoś nie miał przestrzeni czegoś przemyśleć lub zaplanować. Bądź gdy brakuje stylu pracy i współpracy, który pozwoli skutecznie i precyzyjnie realizować właściwe działania we właściwym czasie. I wybuchł pożar, coś trzeba zrobić ASAP, jest konflikt. Także problemów wynikających z braku klarowności i prawidłowej komunikacji, które powodują, że jakaś praca jest dublowana lub okazuje się niepotrzebna.

To już są konkretne obszary, które można wesprzeć poprzez edukację, upraszczanie i optymalizowanie. Systematycznie „czyszcząc” przeszkody, zrobicie miejsce na nowe inicjatywy i zmiany. Najpierw te służące poprawie obecnej sytuacji, a następnie inne, skierowane na osiąganie jeszcze więcej.

Zwróćcie uwagę, że jest jedna rzecz, której nie przeskoczymy. Zmiana kultury pracy wymaga zgody, zaangażowania, przemyślenia, przekonania i adekwatnych działań od wszystkich – a szczególnie od Zarządu i HR. Musimy wiedzieć, CO chcemy zrobić, DLACZEGO i JAK, zanim zaczniemy to kaskadować w organizacji. Jeśli macie tę gotowość (lub możliwość jej wytworzenia), resztę możemy zrobić wspólnie. Zapraszam Was do tego procesu rozwoju i zwiększania zdrowej efektywności Waszych pracowników, zespołów, a może nawet całej organizacji.


Interesują Cię praktyczne wskazówki, dzięki którym możesz zwiększać produktywność swoją lub swojego zespołu?

    Administratorem Twoich danych osobowych jest ProOutcome sp. z o.o. Szczegółowe informacje o zasadach przetwarzania i swoich prawach znajdziesz w (Polityce Prywatności.)

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie na mój adres e-mail lub numer telefonu, podany w formularzu, informacji na temat produktów lub usług oferowanych przez ProOutcome sp. z o.o. w szczególności w zakresie artykułów merytoryczny w tematyce produktywności i GTD, podpowiedzi merytorycznych, ciekawostek, wydarzeń promocyjnych, akcji marketingowych, programów lojalnościowych. W każdej chwili mam prawo wycofać udzieloną zgodę.

    JEDYNY DOSTAWCA ROZWIĄZAŃ GTD® W POLSCE
    ProOutcome sp. z o.o.
    Równoległa 2
    02-235 Warszawa

    Przydatne Linki

    Polityka prywatności
    Napisz do nas
    Umów się z nami
    PDF dla szefa

    Jedynym partnerem David Allen Company w Polsce oraz dostawcą rozwiązań Getting Things Done® jest firma ProOutcome sp. z o.o.

    GTD, GETTING THINGS DONE, GTD Connect, GTD-Q, GTD Weekly Review, Mind Like Water, Ready For Anything, & Your mind is for having ideas, not holding them są zarejestrowanymi znakami towarowymi David Allen Company.

    Privacy Preference Center